Poslovni coaching in samomotivacija

V tem članku bomo na konkretnem primeru iz poslovne prakse predstavili, kako se lahko z ozaveščanjem aktivnih vrednot motiviramo za doseganje želenih ciljev.

 

Vrednote in samo-motivacija

Vrednote nas močno definirajo in so naš notranji kompas, po katerem se usmerjamo v življenju.
Izražamo jih z glagolski samostalniki (ali z besednjakom NLP-ja, nominalizacijami):  ljubezen, svoboda, uspeh, ...

Zaradi njihovega izjemnega vpliva na vsa področja življenja je pomembno, da ozavestimo naše vrednote. Še posebej tiste, ki nas najbolj usmerjajo.

Aktivne vrednote in njihov vpliv na našo motivacijo - primer iz prakse
Zelo uspešen podjetnik nas je kontaktiral in se pozanimal, ali mu lahko pomagamo do višje motivacije za opravila, ki so pred njim.
Po vrsti uspešno izpeljanih projektov je že nekaj mesecev imel načrtovano novo poslovno avanturo, za katero je po vseh kriterijih kazalo, da bo izjemno uspešna. Vse vire je imel na razpolago in večji del pomembnih korakov je bil že definiran, ovrednoten in projektno rešen (ali na papirju ali idejno v njegovi glavi).
Pri projektu naj bi sodelovali tudi poslovni partnerji, ki naj bi prevzeli različne dele projekta (IT področje, različne vsebinske sklope ...).

Vse je bilo nared že tri mesece.
Edini problem je bil ta, da se je podjetnik že dva meseca pripravljal začeti z delom in se nikakor ni mogel motivirati, da bi začel delati na tem projektu. Čas, ko naj bi poslovni partnerji začeli delati na delih projekta, ki bi jih on moral pripraviti, pa se je nezadržno bližal.

V tej situaciji se je na osnovi preteklih pozitivnih izkušenj obrnil na nas. V nekaj srečanjih smo mu pomagali, da se je motiviral in uspešno izpeljal želene projekte.
Prvi korak tega procesa je bilo ozaveščanje in uporaba vrednot za samo-motivacijo in to bom opisal v nadaljevanju.

Vrednotenje motivacije
Za začetek sem podjetnika popeljal skozi proces natančne definicije desetih ciljev, vezanih na ta projekt in vrednotenje motiviranosti za te cilje in pod-cilje. Ker so bile informacije o prihajajočem projektu del poslovne skrivnosti, sva to naredila z NLP orodji, ki ne zahtevajo seznanjenosti z vsebino projekta.
Ker po definiranju ciljev še ni čutil motivacije, da bi takoj začel z delom, sva se lotila analize njegovih aktivnih vrednot in povezave le-teh s projektom.

Dogodki, na katere smo ponosni

Zaprosil sem ga, naj se spomni treh dogodkov, na katere je ponosen, zaradi katerih se še danes počuti dobro, ko se jih spomni.

Dogodki:
1. ___________________
2. ___________________
3. ___________________

Da bi imeli več od tega teksta, lahko tudi vi sedaj pomislite na tri dogodke, izkušnje, situacije. .., ki so vam zelo pri srcu in še danes, ko se jih spomnite, začutite srečo, veselje, ponos ...  Na list papirja napišite te tri dogodke (za vsakega en stavek, ki opisuje, za kateri dogodek gre).


Analiza aktivnih vrednot
Na listu papirja pred podjetnikom sta se znašla dva dogodka:
  1. opravljen tek v razdalji 122 kilometrov,
  2. izjemno uspešna prodaja v astronomskem znesku.

Nato sem mu postavil vprašanje: čemu je vesel zaradi tega, ker je pretekel 122 km?
Njegov odgovor, po daljšem premisleku, je bil: zato, ker tega od njega ni nihče pričakoval, ker ljudje niso verjeli, da je on to sposoben doseči.

In nato sem postavil še vprašanje: čemu je vesel zaradi prodaje v astronomskem znesku?
Odgovor je bil: zato, ker tega od njega nihče ni pričakoval.

In pokazalo se je, da je ponosen na vrsto dosežkov v življenju, kjer je dosegel več, kot je njegova okolica verjela, da je sposoben*.
In čeprav na prvi pogled ta aktivna vrednota ne zveni veličastno, je zanj pomembno gonilo v življenju.

Nato je dobil nalogo pregledati cilje, za katere se poskuša motivirati: ali so zastavljeni tako, da bo z njihovim doseganjem šel čez pričakovanja okolice.
Hitro je ugotovil, da je vseh deset ciljev dojemal kot (dolgočasno) rutino, uresničevanje nečesa, za kar se in on in njegova okolica dobro zavedata, da lahko z lahkoto opravi.

Rešitev problema - preoblikovanje ciljev
Moj nasvet je bil: naj gre še enkrat skozi deset zastavljenih ciljev in jih preoblikuje tako, da bodo postali izziv. Naj skrajša čas doseganja ciljev, poveča želene rezultate ... naj naredi, da bodo cilji taki, da bo z njihovo uresničitvijo presegel svoja pričakovanja in pričakovanja okolice.

Že isto popoldne se je lotil intenzivnega dela na projektu. Ko sva opravila še dve spremembi, je imel v dveh tednih vse naloge opravljene.

V naslednjem posnetku si lahko ogledate oglas, ki se lepo navezuje na vrednoto našega podjetnika.
Moč zgodbe sloni na temu, da se, poleg vrednote ljubezni, oglas dotakne tudi vrednote doseganja  večjih ciljev, kot od fantiča v tem videu pričakujemo.

 



In katere so vaše aktivne vrednote?
Na tečajih, pri temi aktivnih vrednot, pogosto vprašam udeležence: zakaj bi bili vi ponosni, če bi vam uspelo preteči 122 km?
In odgovori so: “Ker tega ne zmore vsak!”, “Ker to dokazuje, da sem v formi!”, “Ker bi s tem premagal samega sebe!”, “Ker je to redek dosežek!”, “Ker sem šel čez svoje meje!”, “Ker je to izjemno zahtevna naloga!” ...

In pokaže se, da oseba, ki je npr. podala odgovor “Ker tega ne zmore vsak” velik del svojih dosežkov ceni zaradi tega, “Ker tega ne zmore vsak”: da je izbrala študij, svoj poklic, hobije ... zato, ker tega ne zmore vsak.

Določeni ljudje so srečni predvsem zaradi dogodkov, ko so nekomu pomagali. Posledično se težje motivirajo za aktivnosti, kjer ne bo nekdo drug bolj srečen, varen, bolj sit ...

Nekateri se veselijo dogodkov, kjer so se nekaj novega naučili.
Nekateri zato, ker je simpatična sošolka, študentka uvidela, kako so sposobni itd.

Vsekakor pa je za vas najbolj pomembna informacija: zakaj ste vi veseli, ponosni ali srečni zaradi dogodkov, ki ste jih napisali na list. Katere so vaše aktivne vrednote.

Lotimo se dogodkov, ki ste jih napisali na list:

  1. Razmislite, zakaj ste veseli, srečni ali ponosni na prvi dogodek. Poiščite, kaj je vzrok, da vam je ta uspeh ali dogodek tako pomemben.
  2. Čemu je za vas pomemben drugi dogodek?
  3. In zakaj je za vas poseben tretji dogodek?


Morda ste dobili trikrat isti odgovor ali pa ste ozavestili več aktivnih vrednot.
V obeh primerih so aktivne vrednote, ki ste jih ozavestili, ključ do vaše motivacije.

Torej v situacijah, ko se boste želeli motivirati, poskrbite, da bodo vaši cilji zastavljeni tako, da se bo njihova uresničitev dotaknila ene izmed vaših aktivnih vrednot.

Avtor:
Milan Vujasinovič

 

* Zanimalo me je, ali bi bil ponosen na tek v razdalji 122 km tudi, če nihče ne bi vedel, da je to dosegel.
Po daljšem razmisleku je odgovoril, da bi bil ponosen, tudi če nihče ne bi vedel za ta njegov dosežek. Bil bi ponosen, ker bi vedel, da je dosegel več kot drugi verjamejo, da je sposoben.